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転換点〜地域と生命の再生に向けて

「水と土の芸術祭2012」を開催します。この芸術祭は市町村合併を経て政令市となった新潟市が新たな都市イメージを模索する中で、水と土との関わりに共通の成り立ちを見出し、そこにアイデンティティを求めて始まった企画で、2009年に続き2回目の開催となります。

日本最長で最大の水量を誇る信濃川と第3位の水量と下流部で最大級の川幅を持つ阿賀野川。二つの大河が日本海に注ぐ河口部に新潟市は位置します。市を象徴する越後平野の低湿地や海岸部の砂丘列は、上流の山間地から長い時間をかけて運びこまれた土砂や沿岸の対馬海流などによって形成されたものです。

新潟市は、縄文時代の1万年以前から人が水と土とともに生き、生かされてきたところ。古来、自然は豊かな恵みをもたらすとともに、しばしば川は暴れ氾濫し、水害をもたらしてきました。ただ、その氾濫がなかったら越後平野が形成されなかったのも事実です。先人たちはその水と土に向き合い、濃密な関わりの中で順応し未来を拓いてきました。同時に自然への畏怖の念を忘れず、感謝や祈りを捧げる祭りや行事など、多彩な文化も育んできました。

新潟市には先人たちが築いてきた水と土の暮らし文化が今でも息づき、記憶を呼び起こす場はそこかしこに残っています。

今日、私たちがよりよく生きるため将来への展望を描く時、一度立ち止まって過去に学ぶことが大切です。そうした考え方に基づき芸術祭は「私たちはどこから来て、どこへ行くのか」を基本理念としました。場の特性を感知し、さまざまな人、事、物、時間、空間、距離をつなぐ現代アートを道しるべに、水の記憶、土の歴史をたどりながら先人たちの営みに想いを馳せたいと思います。

2011年3月11日に起きた東日本大震災では、多くの命が失われ、大勢が住む土地を追われました。大津波や原発事故という非常事態に直面した今、私たちはこれまでの考え方や生き方を問い直すべき局面を迎えています。今回、地域と生命(いのち)の再生に向け「転換点」というテーマを設定したのも、そのことと無縁ではありません。アーティストによる解釈は幅を持ちながらも、より今日性の高い作品展開が期待されます。

4回にわたるシンポジウムでは「自然との共生」を共通テーマとし、多角的な視点から自然と人間との関係をとらえ直すとともに、持続可能な社会にいたる道筋を探っていきたいと思います。

芸術祭を通じ、新潟の独自性としての水と土の文化から普遍的な価値観を導き出すことで、次世代の希望につながる明日への扉を開くことができたら幸いです。

開催概要

名称: 開港都市にいがた 水と土の芸術祭2012

基本理念: 私たちはどこから来て、どこへ行くのか

テーマ: 転換点 -地域と生命(いのち)の再生に向けて

主催: 水と土の芸術祭実行委員会

実行委員長:
篠田昭(新潟市長)
副実行委員長:
風間 武(市民サポーターズ会議代表)
敦井 榮一(新潟商工会議所会頭)
萬歳 章(新潟県農業協同組合中央会会長)
参与:
大熊孝(新潟大学名誉教授 NPO法人新潟水辺の会代表世話人)
アドバイザー:
大倉宏(美術評論家)
加藤種男(アサヒビール芸術文化財団事務局長)
プロデューサー:
小川弘幸(NPO法人文化現場代表)
ディレクター:
佐藤哲夫(新潟大学教育学部教授)
竹久侑(水戸芸術館現代美術センター学芸員)
丹治嘉彦(新潟大学教育学部教授)
堀川久子(舞踊家)

事業:
(1)市民プロジェクト
・市民プロジェクト(市民が企画立案し、実行委員会が支援するもの)
・こどもプロジェクト(大学や教育関係者と連携し、企画・運営するもの)
(2)アートプロジェクト(実行委員会が作家・作品を公募・招聘するもの)
(3)シンポジウム(東日本大震災を踏まえ、芸術祭の趣旨に沿ったもの)
※各事業は、連携・連動して行う
会期:
2012年(平成24年)7月14日(土曜)― 12月24日(月曜・休日)
会場:
市内全域
・市民プロジェクトは、市内全域で展開する。
・アートプロジェクトは、信濃川下流域を中心とした市内各所で展開する。
予算:
2億7千万円(予定)
計画書: 水と土の芸術祭2012 事業計画書

【プロデューサー・ディレクターのプロフィール】

小川弘幸(おがわひろゆき) イベントプロデューサー、NPO法人文化現場代表。
1962年新潟県新潟市(旧新津市)生まれ、同市在住。現代美術を主に扱う民間運営の美術館(創庫美術館点)勤務などを経て、1992年イベントプロデューサーとして独立。文化現場を設立し、新潟の独自性をいかした各種ジャンルの文化イベントの企画制作を行う。2004年NPO法人に移行。NPO法人新潟絵屋理事、NPO法人越後妻有里山協働機構理事、新潟市美術館運営協議会委員。映画「阿賀に生きる」製作委員会委員、阿賀野川流域地域フィールドミュージアム事業(新潟県)総合プロデューサー、新潟政令市誕生記念「春、祝祭」実行委員長、水と土の芸術祭2009市民サポーターズ会議代表、水と土の芸術祭2012構想検討会座長などを務める。編著に『甦る坂口安吾』、新潟・文化批評誌『風だるま』など。
佐藤哲夫(さとうてつお)美術教育研究者、新潟大学教育学部教授。
1958年香川県生まれ、新潟市在住。筑波大学芸術専門学群(芸術学)卒業。筑波大学大学院博士課程芸術学研究科退学。2003年より現職、美術教育学を教えている。生態学、イメージ論、社会学など多領域に跨る視点から、美術と美術教育の基礎を探求。主な論文に『再現=表象批判としてのポストモダニズムの芸術』(1992)、『美術という空間、美術教育、そしてエロス』(1998)、『主体の境界を越えること~アフォーダンス・リズム・美術教育~』(2003)。
竹久侑(たけひさゆう) キュレーター、水戸芸術館現代美術センター学芸員。
1976年大阪府生まれ、茨城県水戸市在住。慶応義塾大学総合政策学部卒業後、写真家の事務所での勤務を経て2002年に渡英。ロンドン大学ゴールドスミス・カレッジ修士課程クリエイティブ・キュレーティング修了。インディペンデント・キュレーターとして展覧会の自主企画などに携わる。2007年より現職。2009年より20代から40代のデザイナー、アーティスト、会社勤め人、学生などでつくる任意団体MeToo推進室メンバー。公私を跨がりさまざまなプロジェクトの実践を通して、芸術と社会、芸術とコミュニティの関係性、芸術の公共性について探求している。主な展覧会として「リフレクション─映像が見せる”もうひとつの世界”」、「大友良英『アンサンブルズ2010─共振』」、主な企画プロジェクトとして「アンサンブルズ・パレード」。
丹治嘉彦(たんじよしひこ) 美術家、新潟大学教育学部芸術環境講座教授。
1960年福島市生まれ、新潟市在住。東京芸術大学大学院美術研究科(絵画)修了。1998年より現職。1985年から東京日本橋などの画廊で発表を展開した後、2003、2006、2009年「大地の芸術祭 越後妻有アートトリエンナーレ」にて作品を発表。また2009年水と土の芸術祭では<CIRCULATION>、2010年瀬戸内国際芸術祭において<海を繋ぐもの>を発表した。また2007年、新潟県立近代美術館にてプロジェクト<船というタイムマシーン 百年の夢から>を実践。2008年には横浜BankARTにて「開講5都市モボモガを探せプロジェクト」に参加。2001年より隔年で新潟市内野地区を舞台にアートプロジェクト「内野DE アート」をプロデュースなど。
堀川久子(ほりかわひさこ) 舞踊家。
1955年新潟市生まれ、同市在住。美学校小杉武久音楽教場に学ぶ。即興のための身体を求め、舞踊家田中泯に師事、踊り始める。1978年~1998年の身体気象研究所、舞塾、スペースplanB、身体気象農場などの田中泯の全活動を共に行なう。農民生活はその後の思考、舞踊に多くの影響を与える。1988年~1997年「アートキャンプ白州(白州・夏・フェスティバル)」の実行委員として運営に携わる。1998年新潟市へ移住。以来、新潟市を拠点に舞踊活動、海外での公演も多数。新潟の様々な場所、路地、米蔵などでも踊る。2006年「昔ながらの盆踊りを応援する会」を立ち上げ、新潟市の盆踊りを訪ね、紹介などその賑わいに力を注いでいる。2009年「水と土の芸術祭」では秋から冬の12回の野外アート作品を巡る独舞公演のほか、幼稚園児たちとの泥ん子舞踏団、獅子神楽祭り、市民劇団民話劇などの地域発信の市民プロジェクトに参画した。

Water and Land – Niigata Art Festival 2012: A Turning Point

CONCEPT

The Water and Land – Niigata Art Festival 2012 will be held under the theme of a “turning point.” The Great East Japan Earthquake and the tsunami and nuclear accident that followed brought Japan to a turning point, leaving us no choice but to reconsider our ways of thinking and life styles. Through this art festival, centered on the theme of a “turning point,” we will utilize both new works of art produced here in Niigata, and works of art that inspire reflection in order to not only provide an opportunity to look back on what has come before us, but also a place to think about and discuss the future.

The second “Water and Land – Niigata Art Festival” will be directed by Hiroyuki Ogawa, who has conducted a variety of civic and cultural activities in Niigata. He intends to coordinate with four other directors who are active in various fields, and will orchestrate this art festival while maintaining a dialogue with local residents. The festival will be held mainly around the Shinano River where it runs through the heart of Niigata City, and will take the form of a journey into the worlds of fine art, dance, music and drama, accompanying artists who are active domestically and internationally. The festival will encompass works that weave tales about places, memories and the lives of the people; projects that will bring individuals from different standpoints together to exchange varying opinions; and live performances where being and place intertwine.

While Niigata has been blessed with natural resources since ancient times, it is also an area that has been repeatedly ravaged by floods, and in the 1960’s the Agano River experienced organic mercury pollution, which lead to a spread of Minamata disease. After the March 11th disaster, considering anew the lives and actions of the people of Niigata-people who inherited the Jomon culture, carved out their own farming culture, and faced difficult social issues, all while remaining closely intertwined with nature can teach us universal values and truths that transcend any single location.

Starting this winter (2011) before the art festival, we plan to hold symposiums on the subject of coexistence with nature, initiate children’s projects, have discussions and organize community meetings, while facilitating citizen-proposed events throughout the year. Our aim is for this art festival to act as a platform for reexamining the community and culture in this region known as Niigata in order to seek a better way of living. We have planned the event “Water and Land – Niigata Art Festival 2012: A Turning Point” in the hope that the diverse expressions and actions born from artists’ and citizens’ understanding of “now” the present-will encourage all the people involved in the festival, including viewers, to carefully consider the questions, “where have we come from?” and, “where are we going?” in order to find their own “turning point” within themselves.

OUTLINE

Project Title:
Water and Land – Niigata Art Festival 2012 : A Turning Point
Period:
July 14th (Sat)~December 24th (Mon, on a national holiday)
Venues:
The lower reaches of the Shinano River and the surrounding areas within Niigata city
Event Director:
Hiroyuki OGAWA(Event Director)
Artistic Directors:
Tetsuo SATO(Professor of Art Education)
Yuu TAKEHISA(Museum Curator)
Yoshihiko TANJI(Artist)
Hisako HORIKAWA(Dancer)
Organizer:
Water and Land – Niigata Art Festival Executive Committee
Support:
The Fukutake Foundation for the Promotion of Regional Culture

DIRECTOR BIOGRAPHIES

Hiroyuki OGAWA (1962-, lives in Niigata city)
Hiroyuki Ogawa is an event director and the representative of NPO Bunka Genba. He became a freelance event organizer in 1992 after working at a private museum (The Loft Museum Ten) that primarily shows contemporary art. After establishing Bunka Genba (NPO status as of 2004) in 1992, Ogawa began holding multiple genres of cultural events that emphasized Niigata’s unique culture. Ogawa has taken numerous positions for various art projects including: NPO Niigata Eya Director; NPO Echigotsumari Satoyama Co-operating Organization Director; Niigata City Art Museum Steering Committee Member; Production Committee Member for the documentary film “Living on the River Agano”; The Agano River Basin Area Field Museum Project (Niigata Pref.) General Director; Executive Committee Representative for ”Spring, Celebration,” an event commemorating Niigata City’s establishment as a designated city; The Water and Land Art Festival 2009 Citizen Supporters’ Meeting Representative; and The Water and Land – Niigata Art Festival 2012 Investigative Commission Leader. He is the writer and editor of the book,”Resurrecting Ango Sakaguchi,” and the Niigata cultural criticism magazine,”Kaze Daruma”
Tetsuo SATO (1958-, lives in Niigata city)
Tetsuo Sato is a scholar and professor of art education at Niigata University. He graduated from the School of Art and Design at the University of Tsukuba. He entered the University of Tsukuba Doctoral Program in Art and Design, but later withdrew. Sato has been teaching art education at Niigata University since 2003, exploring the foundation of art and art education with perspectives from various fields such as ecology, image theory and sociology. Some of his major articles include: ”Postmodernism Art as the Criticism of Representation”(1992); ”Space as Art, Art Education, and Eros”(1998); ”To Break the Boundary of Subject; Affordance, Rhythm, and Art Education”(2003).
Yuu TAKEHISA(1976-, lives in Mito, Ibaraki Pref.)
Yuu Takehisa is a curator at the ContemporaryArtCenter, Art Tower Mito. After graduating from the School of Policy Management at KeioUniversity and working in a photographer’s studio, she moved to London in 2002. From 2002 to 2005 she earned her MA in Creative Curating at GoldsmithsCollege, University of London, before proceeding to work as an independent curator until 2007 when she became a curator at the ContemporaryArtCenter, Art Tower Mito. Additionally, she is a member of the MeToo Promotion Studio, which is a local group of professionals and college students who implement grassroots creative activities such as music events, handwork workshops and talk events with artists and musicians. Through her experience with both public and private projects, Takehisa has continued to examine not only the public nature of art, but also the relationship between art and society, and art and community. The major exhibitions she has curated include: “Reflection: alternative worlds through the video camera” and “Otomo Yoshihide ‘Ensembles 2010 – Resonance.’” She is also the producer for Mito’s community-based collaborative art project “Otomo Yoshihide ‘Ensembles Parade. ‘”
Yoshihiko TANJI (1960-, lives in Niigata city)
Yoshihiko Tanji is an artist and professor of art environment at Niigata University. He has been teaching at Niigata University since 1998 after completing a fine arts graduate program in painting at the Tokyo National University of Fine Arts and Music. After showing his art work at galleries like the Nihonbashi art gallery in Tokyo, Tanji participated in numerous events including: the Echigo-Tsumari Triennial (Niigata) in 2003, 2006 and 2009; his own project known as, “Boats as Time Machines – Dreams from 100 years ago,” which was shown at the Niigata Prefectural Museum of Modern Art in 2007; the Yokohama BankART ? Find Mobo / Moga Project” in 2008; <CIRCULATION> at the Water and Land-Niigata Art Festival in 2009; the Setouchi International Art Festival in 2010; and another the ongoing project, “Uchino de Art,” an art project that is set in the Uchino district of Niigata city, and has taken place every other year since 2001.
Hisako HORIKAWA (1955-, lives in Niigata)
Hisako Horikawa is a dancer. She studied at the Bigakko Kosugi Takehisa Music School, and then studied impromptu dance under Min TANAKA. She worked with Tanaka during every performance for the Shintai Kisho Institute, the Bujuku, the Space plan B and the Shintai Kisho Farm from 1978 to 1998. As a result, the life of farmers greatly influenced her ideas about dance. Horikawa participated in “the Hakushu Art Camp ( Hakushu・Summer・Festival)” as a member of the executive committee from 1988 to 1997. Horikawa has actively performed both at various places throughout Niigata as well as abroad since moving back to Niigata city in 1998. In 2006 Horikawa established the “Supporting the Traditional Bon Festival Dance Club,” and is an active participant in Niigata City’s Bon festival dances. During The Water and Land- Niigata Art Festival in 2009 she performed twelve outdoor solo dances while also participating in numerous grassroots citizen projects such as the Children’s Mud Dance company, Shinto music/dance festivals and folk music theaters.
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